Pilates groepsles

PILATES CLASS

Iedereen heeft wel eens gehoord van pilates, maar wat houdt het nou eigenlijk in en wat zijn de voordelen ervan?
Pilates is een verantwoorde en gecontroleerde manier om je lichaam te trainen. In deze bewegingsmethode breng je de focus voornamelijk naar de rompspieren ook wel ‘core’ genoemd.
‘Core’ betekent letterlijk kern, dus wanneer we het over core training hebben, gaat het over oefeningen die onze romp (rug, buik en bekken) stabieler en sterker maken. Vanuit je core stuur je alle bewegingen in je lichaam aan waardoor we in balans blijven.
Pilates is geschikt voor beginners en gevorderden, maar ook mensen met (rug/schouder/nek) klachten. Voor niet-sporters en zelfs voor topsporters en zwangere dames heeft pilates een waardevolle bijdrage.
De les is rustig, gecontroleerd, subtiel en prikkelend om zo effectief mogelijk een gestroomlijnd lichaam, lange spieren en soepele gewrichten te creëren.
Wat kun je verwachten?
De les wordt rustig opgestart met rustgevende muziek en ademhalingsoefeningen om de concentratie en focus naar jezelf te brengen. Daarna gaan we aan de slag met wat balans oefeningen waardoor je je lichaam goed opwarmt en rust en balans creëert.
Dan zijn we klaar voor wat meer inspanning. Een serie grondoefeningen waarin we de core prikkelen en versterken om vervolgens de grotere spieren aan te pakken. We trainen de billen en benen met verschillende spier verlengende- en spier verstevigende series. Na kracht komen stretch- en rustoefeningen om nog meer ruimte in je gewrichten en lengte in de spieren te creëren. Dit is ook de voorbereiding op de afronding van de les die zal eindigen met een 10 minuten durende meditatie sessie. Een moment van rust en bewustwording. Hierin worden lichaam, geest en ademhaling samengebracht.
Wist je dat?
Pilates een bewegingsvorm is die al bijna 100 jaar oud is en werd ontwikkeld voor Joseph Pilates.
Joseph Pilates verdiepte zich in de verschillende fysieke trainingsvormen en bestudeerde daarnaast ook oosterse meditatie vormen. Deze inzichten heeft hij gecombineerd met zijn visie op een gezonde geest in een gezond lichaam. Dit was de basis van zijn oefenmethode.
Pilates kun je kort samenvatten als een les die gebaseerd is op het bevorderen van de beheersing, soepelheid, coördinatie en kracht van de spieren.
Ademhaling vanuit de flanken, ook wel je ‘inner core ‘genoemd (bekkenbodem, buik, onderrug en middenrif) zijn de basis van alle oefeningen. Waardoor er een innerlijke rust ontstaat.