8 natuurlijke tips om van je griep af te komen

love-pen-bed-drinking-1024x683

Het is weer griepseizoen, helaas heb ik al vele hierover gehoord. Daarom heb ik 8 natuurlijke tips voor je om er vanaf te komen!


1. Neem rust
Geloof me: het allerbelangrijkste wat je kunt doen bij griep, rust!. Ja, je hebt het vast druk. Maar er zijn altijd deadlines die gehaald moeten worden, mail die op je wacht en wassen die gedraaid moeten worden. Maar: hoe meer rust je neemt, hoe sneller je van je griep af bent. Je lichaam heeft nu veel energie nodig om het virus uit je lichaam te verdrijven. En dat gaat nu eenmaal makkelijker als je een beetje meewerkt.

2. Maak je eigen anti-griep thee
Ik drink de hele dag door thee van verse gember, kurkuma & honing en thee van kaneel & honing. Doe simpelweg een paar stukjes verse gember, een theelepel kurkumapoeder (of een stukje verse kurkuma) samen met een theelepel biologische, rauwe honing in een groot glas. Giet er heet water op en roer. Voor de kaneel-honing thee gebruik ik een theelepel kaneel en theelepel honing.
Gember werkt ontstekingsremmend, verlicht pijn en een eventuele zere keel. Het helpt ook bij een verstopte neus. Daarnaast werkt het verwarmend. Kurkuma is een natuurlijk wondermiddel. Het is een van de meest ontstekingswerende kruiden en het werkt ook nog eens antiviraal. Bovendien geeft het een boost aan je immuunsysteem, en dat kun je nu wel gebruiken. Rauwe honing werkt sterkt antibacterieel en verzacht je keel. Kaneel heeft pijnverlichtende en antibacteriële eigenschappen. Daarnaast verwarmt het en werkt kaneel reinigend. Perfect bij een griepje dus.
3. Eet ontstekingswerende voedingsmiddelen
Als je ziek bent, heb je soms geen zin in eten. Zorg er toch voor dat je voldoende eet en drinkt. Misschien heb je minder nodig omdat je lichaam alle energie stopt in beter worden, dat is prima. Luister er vooral naar.
Voeding & ingredienten die je snel naar herstel brengen:

Knoflook & ui
Bestrijden slechte bacteriën en werken ontstekingsremmend. Uien helpen tegen infecties.
Citrusvruchten
Niet alleen om de vitamine C maar vooral voor de flavonoïden die je immuunsysteem versterken en je lichaam helpen weer gezond te worden.
Paddenstoelen
Paddenstoelen bevatten het stofje bèta-glucanen. Deze polysachariden ondersteunen je immuunsysteem en helpen nare indringers buiten te houden.
Mosterd
Verdrijft slijm uit je luchtwegen.

Schaal & schelpdieren, noten, pitten & zaden, groenten zoals paddenstoelen, pure chocolade, pinda’s
Deze voedingsmiddelen bevatten allemaal relatief veel zink. Zink gaat verkoudheidheid tegen en geeft een boost aan je immuunsysteem.
Bouillon
Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat kippensoep/bouillon helpt om je beter te voelen bij griep of verkoudheid. Maak je bouillon wel altijd zelf (van biologische kip) en blijf ver weg van pakjes en zakjes. Die gaan je namelijk niet beter maken! Hete soep geeft troost, verlicht je verstopping en werkt ontstekingsremmend. In kip zit een eiwit met het aminozuur cysteïne. Het verwijdert giftige stoffen uit je lichaam, verdunt slijm en geeft een boost aan je immuunsysteem. Geen fabeltje dus, dat je oma vroeger altijd zei dat je bouillon van kip moet eten als je ziek was! Liever vegetarisch? Ik maak vaak een soepje van misopasta als ik me niet lekker voel!
Pittig eten
Denk: peper, mierikswortel, sambal. Ja, de tranen springen in je ogen maar dit helpt juist om je luchtwegen te openen. Let op: niet eten bij buikklachten!
En natuurlijk: lekker groenten en een paar stuks fruit per dag eten. Als je weinig trek hebt kun je je dag ook beginnen met een zelfgemaakt sapje om toch voldoende groenten en fruit binnen te krijgen.
4. Neem een hete douche
Of een warm bad. Je reinigt je lichaam (van dagenlang in bed liggen wordt je niet frisser), het ontspant je spieren en opent je luchtwegen. Strooi wat zeezout in je badwater voor een extra detox.
5. Doe ‘yoga’ in bed
Waarschijnlijk moet je nu überhaupt niet aan beweging denken. Toch is deze simpele oefening heel effectief bij een fikse verkoudheid! En: je hoeft er je bed niet voor uit. De oefening is een wisselende neusademhaling. komt íe..
Ga rechtop zitten. Vouw de wijsvinger en middelvinger van je rechterhand naar binnen tegen je handpalm. Je ringvinger en duim steken nu uit en daar past je neus perfect tussen. Sluit je linkerneusgat met je ringvinger en adem in 4 tellen in door je rechterneusgat. Sluit je rechterneusgat met je duim en houd je adem 4 tellen in. Haal je ringvinger weg en laat de adem in 4 tellen naar buiten stromen door je linkerneusgat. Draai de volgorde nu om en herhaal 3 tot 5 minuten.

6. Trek aan je tenen
Ehm, pardon? Je leest het goed: je tenen staan in verbinding met je voorhoofdholtes. Trek/masseer een aantal keer per dag je tenen en je zult merken dat het verlichting geeft in je hoofd.

7. Gebruik essentiële oliën
Eucalyptus is je redder nu. Wrijf een paar druppels in je handen en snuif de geur op of druppel de olie over je kussen voor je gaat slapen. Je kunt ook wat druppels in je badwater doen.

8. Stoom
Een ouderwetse, maar effectieve manier om je luchtwegen te openen. Hang minstens 10 minuten boven een pannetje met gloeiend heet water (hang een theedoek over je hoofd om de hitte vast te houden). Voeg eventueel een paar druppels eucalyptusolie toe aan het water.
Beterschap!
AUTHOR

livewithflow

All stories by: livewithflow